Selasa, 16 Agustus 2011

"BUAH LIMAU UNTUK RASUL SAW"

Suatu hari Rasulullah SAW didatangi seorang wanita kafir.
Ketika itu baginda bersama beberapa sahabat.
Wanita kafir itu membawa beberapa biji buah limau sebagai hadiah untuk baginda.cantik sungguh buahnya.siapa yang melihatnya pasti terliur.Baginda menerimanya dg perasaan gembira.
Hadiah itu dimakan oleh Rasulullah SAW seulas demi seulas dengan tersenyum.Biasanya Rasulullah SAW akan makan bersama para sahabat,namun kali ini tidak.tidak sebijipun limau itu diberikan kepada mereka.Rasulullah SAW terus memakannya.setiap kali dg senyuman.hinggalah habis semua buah limau itu.
Kemudian wanita kafir itu meminta diri untuk pulang,diiringi ucapan terima kasih dari baginda.
Sahabat- sahabat agak heran dengan sikap RASULULLAH SAW itu.lalu mereka bertanya.
Dengan tersenyum Rasulullah SAW menjelaskan,
"Tahukah kalian,sebenarnya buah limau itu terlalu masam sewaktu saya memakannya.jika kalian ikut memakannya,saya takut diantara kalian akan mengernyitkan mata atau memarahi wanita tersebut.saya takut hatinya akan tersinggung,sebab itu saya habiskan semuanya.
"begitulah akhlak Rasulullah SAW.baginda tidak akan meremehkan pemberian seseorang biarpun benda yang tidak baik,dan dari bukan orang islam pula.
Wanita kafir itu pulang dg hati yang kecewa.
Mengapa?sebenarnya dia bertujuan ingin mempermain mainkan RASULULLAH SAW dan para sahabat baginda dengan hadiah limau masam itu.
Malang tidak berjaya.rencananya digagalkan oleh akhlak mulia RASULULLAH SAW.
[semoga kisah teladan ini bs bermanfaat bt kt semua dan meneladani sifat mulia baginda Rasul saw]





Tidak ada komentar:

Posting Komentar